Навіщо дітям читати книжки: поради логопеда
В сучасному світі змінюється роль книжки в житті дитини. Якщо ще донедавна книга була підручником життя, то зараз – це джерело інформації. З’явилась чудово ілюстрована пізнавальна література, яка пропонує фактичну інформацію дитині (що? де? коли?). Обсяг інформації, яку сприймають діти, збільшується в декілька разів. Сучасні діти живуть в іншому інформаційному просторі порівняно з попередніми поколіннями.
Хоча збільшується обсяг інформації, яку сприймають діти, та у відсотковому співвідношенні зменшилась кількість книжок, присвячених морально-етичним проблемам. Багатьом соціальним аспектам реальності не надається однозначна оцінка і у дітей не завжди адекватно формуються уявлення про те, що таке «добре» і що таке «погано». Тому зростає роль сумісного обговорення прочитаного дитиною. Батьки прагнуть, щоб їх діти багато читали. Але виникає питання: а як часто і що читають самі батьки? Чи обговорюють дорослі з дитиною прочитане? Як часто батьки самі читають дітям? Діти люблять, коли дорослі читають їм у голос. Для розвитку дитини сімейне читання вельми значуще, і не лише поки дитина сама не вміє читати, але і в більш старшому віці. Вони з нетерпінням чекають, коли батьки знайдуть для них час. На жаль, зараз в багатьох випадках читання книг замінили мультфільми, але ж вони не заміняють книжку. Чому? В мультфільмі образ героя і сюжет однозначно заданий, а при читанні книги існує можливість привнести власну індивідуальність. Але головним в сумісному читанні є те, що це важлива форма спілкування дитини і батьків, котра губиться, коли дитину залишають саму для перегляду телевізора. Це спосіб, який дозволяє провести ниточку від одного покоління до іншого, підтримати спілкування в родині, яке стрімко скоро-чується в силу зайнятості батьків. Щоб дитина росла психічно здоровою, їй потрібне повноцінне особистісне спілкування з батьками, коли увага приділяється їй повністю і дитина її не розділяє з приготуванням вечері, не з розмовою по телефону або переглядом програми новин. Саме сумісне читання дає таку можливість. І це особливе спілкування. Воно відрізняється від звичайного тим, що батькам легше донести до дитини свої цінності та погляди, котрі дитина не завжди готова почути в повсякденні. Також це спілкування на теми важливі для самої дитини.
Яких ще значущих аспектів розвитку дитини торкається сумісне читання?
- Задоволення потреби в безпеці. Коли дитина сидить на руках у мами чи тата (або поряд з батьками, притулившись до них) під час читання книги у неї виникає відчуття близькості, єдності, захищеності і безпеки. Створюється єдиний простір, відчуття причасності. Такі моменти мають сильний вплив на формування комфортного відчуття світу.
- Відчуття цінності і значущості свого «Я» і своїх інтересів. Коли батьки читають те, що цікаво дитині і готові обговорювати значимі для неї теми, прагнуть краще зрозуміти дитячі погляди, у дитини формується уявлення про себе, як про значиму особистість, чиї потреби і інтереси важливі (тому, що їм приділяють увагу такі важливі люди – батьки).
- Формування цінностей. Книжка впливає на моральні ідеали дитини, формуючи її цінності. Герої книжок чинять по різному, переживають різні життєві ситуації, співзвучні зі світом дитини або невідомі їй. На прикладах ситуацій героїв книжок дитина вчиться розуміти що таке добро і зло, дружба і зрада, співчуття, честь, обов’язок. І задача батьків допомогти побачити відображення цих цінностей в житті дитини.
- Реагування на значущі переживання. Книжка – це і засіб реагування (розрядки) на переживання, болісні або лякаючи дитину, з якими не завжди є можливість впоратись в звичайній ситуації. Дитина сумісно з героєм переживає його невдачі та перемоги, долає страхи та труднощі на шляху до поставленої мети. Тим самим звільняючись від своїх власних страхів та негативних переживань. Саме тому дитина може багато разів перечитувати певний сюжет або книгу в цілому, якщо це співзвучно її життєвій ситуації. Дитина ще і ще раз переживає те, з чим вона поки не може впоратись в реаліях.
- Навчання новим або необхідним моделям поведінки. Через книжку дитина сприймає різноманітні моделі поведінки (як товаришувати, як досягати мети, як вирішувати конфлікти, як правильно спілкуватися), котрі можуть бути ефективними в різноманітних життєвих ситуаціях. Найбільший ефект може бути досягнутий, якщо читання доповнюється також сумісним обговоренням, хто і що почерпнув для себе, що сподобалось, що було близьким, що налякало, розважило. Батьки можуть допомогти дитині побачити аналогії прочитаного з її власним життям. Як правило, в родинах, де батьки часто і багато читають дітям, існує гармонійна, доброзичлива атмосфера. Читання книжок батьками своїй дитині можна розглядати, як показник благополучної сім’ї.