Як навчають дітей звуковому аналізу слів
Навчання дітей грамоті в дитячому саду здійснюється аналітико-синтетичним методом. Це означає, що спочатку дітей знайомлять зі звуками рідної мови, а потім з літерами.
При навчанні, як писання, так і читання, вихідним процесом є звуковий аналіз усного мовлення, тобто уявне розчленовування слова на складові його звуки, встановлення їх кількості та послідовності.
Порушення звукового аналізу виражається в тому, що дитина сприймає слово глобально, орієнтуючись лише на його смислову сторону, і не сприймає фонетичну сторону, тобто послідовність його складових звуків. Наприклад, дорослий просить дитину назвати звуки в слові СІК, а дитина відповідає: “апельсиновий, яблучний…”
Прочитати слово – значить по поєднанню окремих літер, що відображають порядок звуків у слові, синтезувати їх так, щоб вони склали реальне, живе слово.
Діти з проблемами в мовному розвитку, у яких порушено вимова фонем і їх сприйняття, тим більше відчувають труднощі звукового аналізу і синтезу. Вони можуть бути виражені в різному ступені: від змішання порядку окремих звуків до повної нездатності визначити кількість, послідовність чи позицію звуків у слові.
Навчання звукового аналізу слова є основним завданням етапу підготовки до навчання грамоті і передбачає: визначення кількості звуків у слові, фонетичну характеристику звуків (уміння диференціювати голосні і приголосні звуки, дзвінкі і глухі, тверді і м’які), визначення місця звуку в слові.
Шановні батьки, пам’ятайте:
- Звук – ми чуємо і вимовляємо.
- Букви ми пишемо і читаємо.
- Звуки бувають голосними і приголосними.
Голосні звуки можна співати голосом, при цьому повітря, що виходить з рота не зустрічає перешкоди. Приголосні звуки – звуки, які не можна співати, тому повітря, що виходить з рота при їх проголошенні, зустрічає перешкоду.
Голосних звуків шість: А В О І Е И
Голосних літер десять: А В О І Е И – відповідають звукам і чотири йотированные, які позначають два звуки : Я-йа, Ю-йу, Е-йэ, Е-йо.
Голосні звуки позначаються на схемі червоним кольором.
Приголосні звуки бувають глухими і дзвінкими. Глухий звук утворюється без участі голосових складок, ми пояснюємо дітям, що коли вимовляємо
глухий звук, голос спить, а при вимові дзвінких звуків голос дзвенить (Покласти руку на шийку або закрити вуха руками). На схемі дзвінкі звуки позначаємо дзвіночком.
Дзвінкі звуки: Б, В, Г, Д, Ж, З, Й, Л, М, Н, Р.
Глухі звуки : К, П, С, Т, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ,
Приголосні звуки бувають м’якими і твердими.
Завжди тверді приголосні: Ж, Ш, Ц
Завжди м’які приголосні: Ї, Ч, Щ
Тверді звуки позначаються на схемах синім кольором, м’які – зеленим.
Зразкові ігрові завдання.
Гра «Піймай звук» (з ряду звуків, складів, слів).
Завдання: розвивати слухову увагу, фонематичний слух.
Дорослий називає звук, а дитина піднімає синій або зелений квадратик. Потім слово. Якщо на початку слова чується твердий звук, потрібно підняти синій квадратик, якщо м’який – зелений (Сніг, зима, лижі та ін).
Гра «Скільки звуків у слові заховалося?»
Викласти схему слова КІТ.
– Скільки звуків у слові КІТ? (У слові КІТ три звуку)
– Який перший звук у слові КІТ? (перший звук [К])
– Звук [К]? (звук [К] приголосний, глухий, твердий).
– Яким квадратиком на схемі позначимо звук [К]? (Синім квадратом).
– Який другий звук у слові КІТ? (Другий звук [Про])
– Звук [Про ]який? (Звук [Про] голосний).
– Яким квадратиком на схемі позначимо звук [О]? (Червоним квадратиком).
– Який третій звук у слові КІТ? (Третій звук [Т]).
– Звук [Т]? (Звук [Т] – приголосний, твердий, глухий).
Яким квадратиком на схемі позначимо звук [Т]? (Синім квадратом).
– Звуки подружилися. Що вийшло? (КІТ).
– Якою буквою позначимо звук [К]? (Буквою К).
Який позначимо літерою звук [О]? (Буквою О).
Який позначимо літерою звук [Т]? (Буквою Т).
– Літери подружилися. Що вийшло? (КІТ).
Важливо, щоб дитина засвоїла, що таке звук мови, міг диференціювати звуки, ділити слова на звуки та склади. Тільки тоді він зможе без праці оволодіти навичкою читання.
Літери є графічним символом звуків. Часто ми стикаємося з тим, що дітей вчать побуквенному читання, тобто діти, бачачи букву, вимовляють її назва, а не звук: пе, ре.. В результаті виходить «кэотэ», замість «кіт». Діти з працею вникають в правила читання букв і буквосполучень. Це створює додаткові труднощі в навчанні дітей читання.
У методиці навчання читання в дитячому садку передбачає називання букв з їх звуковим позначенням: п, б, к…. Це значно полегшує дітям оволодіння навичкою читання. Для того, щоб дитина краще засвоїв графічний образ букви і для профілактики дисграфії у школі (дисграфія – порушення писемного мовлення) рекомендують такі завдання:
– «На що схожа буква?»
– У рядку букв обвести в коло задану букву.
– Викладання літер з рахункових паличок, з мотузки на оксамитової папері, виліпити з пластиліну і т.п.
– Обвести букву по точках, заштрихувати букву, дописати літеру.
Шановні батьки, дуже точно дотримуйтесь інструкцій педагогів, виконуючи завдання з зошита, не ускладнюйте завдання на свій розсуд. Пам’ятайте про те, що вимоги дитячого садка і сім’ї повинні бути єдині!