Мета: ознайомити педагогів з проблемою розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку; розкрити теоретичні основи; виробити практичні навички.
Хід заходу:
(Вихователі стоять у колі)
Ведуча: Рада вас вітати на засіданні ділової гри на тему: «Творчій педагог – творчі діти!». Хочу, щоб на цьому семінарі у всіх вас був гарний настрій, бажання проявити власну творчість і бажання розвиватися, сприймати нову інформацію. А для того, щоб ми отримали заряд енергії на весь час нашого засідання пропоную подарувати один одному квіточку, адже квіти для нас жінок – завжди гарний настрій.
Вправа «Подаруй квітку»
У ведучої на розносі квіти різного кольору виготовлені з паперу.
Ведуча: Станьте будь ласка в кружечок, оберіть квітку, яку б ви хотіли подарувати. А тепер подаруйте, по черзі, квітку своїй сусідці зліва та зробіть їй комплімент.
Ведуча: Ось ви всі отримали порцію гарного настрою та квіточку в подарунок, можна і до роботи приступати. Ви, мабуть, помітили, що квіти, які ви одна одній подарували різного кольору, а на столах стоять квіти у вазі. Займіть місця за столом з квіткою такого ж кольору яку вам подарували.
Ведуча: Тема нашого семінару, як я вже казала – творчість. Як синоніми часто вживають такі слова – людина творча, обдарована, креативна, здібна, талановита, геніальна. Але ці поняття не тотожні.
Понятійний апарат
Здібності – це природний нахил до чого-небудь; індивідуально-психологічні особливості, що лежать в основі оволодіння будь-якою діяльністю.
Розрізняють загальні здібності і спеціальні.
Загальні здібності – широта і різноманітність можливостей людини, розвинена пізнавальна активність, допитливість, свіжість і гострота сприймання, яскравість уяви, фантазії, здатність до навчання, пошуку.
Спеціальні здібності – психологічні якості дитини, які сприяють успішному оволодінню і виконанню певного виду діяльності. Єдиної типології спеціальних здібностей немає. Найчастіше говорять про музичні, сценічні, спортивні, математичні, художні, літературні здібності.
Обдарованість – це своєрідне поєднання здібностей, яке забезпечує успішність виконання діяльності, зумовлює широту можливостей людини, рівень і своєрідність її діяльності, зумовлює широту можливостей людини і своєрідність її діяльності.
Талант – така обдарованість, яка дає змогу людині на високому рівні виконувати діяльність, отримувати значущі результати, розв’язувати найскладніші завдання відкривати і ставити нові проблеми, нові цілі.
Геніальність – найвищий ступінь обдарованості людини, виразом якої є творчість, що має для життя суспільства історичне значення; системна характеристика обдарованості, яка засвідчує її над оригінальні досягнення.
Творчість – це діяльність, результатом якої є створення духовних і матеріальних цінностей; діяльність, пройнята елементами нового, вдосконалення, збагачення, розвитку.
Творча діяльність – процес практичного перетворення людиною об’єктивної дійсності, орієнтований на створення нового продукту, формування нестандартних способів дій на основі нетрадиційного бачення звичайних явищ.
Креативність – сукупність властивостей особистості, що забезпечує її входження у творчий процес.
Ведуча: Мабуть всі зі мною погодяться, що для розвитку творчої та креативної особистості важливим фактором є наявність творчого та креативного наставника. Тому ми сьогодні з вами будемо займатися різноманітною творчою діяльністю, для розвитку власних здібностей (як загальних так і спеціальних), будемо шукати нестандартні шляхи вирішення різноманітних ситуацій, тобто креативити.
Вправа «Придумай девіз»
Ведуча: Ми всі з вами педагоги, і знаємо, що правильне налаштування на роботу – це майже половина справи, тому пропоную учасникам кожного столу придумати гасло або девіз до нашої з вами теми – ТВОРЧІСТЬ, який допоможе нам налаштуватися на роботу.
Вправа «Мозковий штурм» на тему: «Види прояву творчих здібностей»
Ведуча: Як ми з вами вже казали Творчість – це діяльність, результатом якої є створення духовних і матеріальних цінностей; діяльність, пройнята елементами нового, вдосконалення, збагачення, розвитку.
Давайте з вами назвемо, в яких видах діяльності проявляється творчість
– мовленнєва діяльність
– розумова діяльність
– театралізована діяльність
– образотворча діяльність
– музична діяльність тощо.
Зараз ми спробуємо розвинути власну творчість в найрозповсюдженіших видах діяльності.
Вправа «Перевертні»
Ведуча: Одним з найефективніших методів розвитку розумової діяльності є метод ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких завдань). ТРВЗ – це методологія пошуку нових розв’язань, що дає стабільні позитивні результати. Однією з прийомів ТРВЗ є перевертні, коли слова відомих виразів, прислів’їв, загадок, пісень тощо змінюють на протилежні або близькі за значенням. Спробуйте відгадати деякі з них:
Пісня:
Померли в дідуся три сумних котуся.
(жили у бабусі два веселих гуся)
Або назва казки: Чорносмолка без трьох тролів (Білосніжка і сім гномів)
Приказка: Дід на ноги – корові важче (Баба з возу – кобилі легше.)
А зараз кожен отримає завдання створити власний перевертень, і ми всі разом спробуємо його відгадати.
Розпрягайте хлопці коней
Та лягайте спочивать.
Несе Галя воду,
Коромисло гнеться.
Ой, минула вже зима
Снігу й льоду вже нема.
Галя по садочку ходила
Хусточку біленьку згубила.
Робота в групах «Прийоми розвитку творчих здібностей дітей в ДНЗ»
Ведуча: Ви всі зі мною погодитесь, що розвитку творчих здібностей в закладі ми приділяємо велику увагу. Давайте пригадаємо, за допомогою яких форм роботи ми розвиваємо в дітей ті чи інші творчі здібності.
Кожен стіл буде розповідати про прийоми розвитку визначеної здібності:
І стіл – мовленнєві здібності
ІІ стіл – сценічні
ІІІ стіл – музичні
ІV стіл – образотворчі
Один з учасників кожного столу перераховує прийоми – інші учасники слухають і доповнюють.
Вправа «Намалюй пісню»
Ведуча: Свої образотворчі та музичні здібності ми зможемо проявити під час наступної вправи «Намалюй пісню». Від кожного столу потрібний представник, який на вашу думку найкраще володіє образотворчими здібностями. За допомогою маркера учасник повинен зобразити слова пісні, щоб інші могли її відгадати. Після цього ми всі з задоволенням проспіваємо пісеньку. Умова – слова і цифри не писати!
Пісні – І стіл : «Ой на горі два дубки…»,
ІІ стіл: «Горіла сосна палала…»
ІІІ стіл: «В лесу родилась елочка»
ІV стіл: «Ой у вишневому саду…»
Вправа «Створи колаж»
Ведуча: Останнім завданням нашої ділової гри буде створення колажу. Тут ви зможете проявити загальні здібності: пізнавальна активність, допитливість, свіжість і гострота сприймання, яскравість уяви, фантазії, здатність до пошуку тощо.
Учасникам кожного столу потрібно створити колаж з вирізок з журналу на задану тему:
І стіл: Якою повинна бути , на вашу думку, творча жінка
ІІ стіл: Яким повинен бути творчий педагог
ІІІ стіл: Якою повинна бути творча дитина
ІV стіл:Якими мають бути творчі батьки
Ведуча: По закінченні кожен з учасників захищають власний колаж
Рефлексія.
Ведуча: В кінці нашої ділової гри мені хотілося, щоб ви заповнили невеличку анкету.
Анкета
- Чи потрібні такі форми роботи з педагогічним колективом в методичній роботі закладу?
- Які вправи вам сподобалися?
3.Чи сприяла ділова гра вашому професійному зростанню?
- Пропозиції по удосконаленню проведення таких форм роботи?