Зарахування вихованців із ООП та створення інклюзивної групи
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 (зі змінами), регламентує здобуття дошкільної освіти вихованців з ООП відповідно до Державного стандарту за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей методів і способів.
Відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти зарахування дітей з особливими освітніми потребами здійснюється наказом керівника ЗДО на підставі таких документів:
- заяви про зарахування, поданої особисто одним із батьків або іншим законним представником дитини;
- копії свідоцтва про народження дитини;
- медичної довідки, виданої відповідно до ст. 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», разом з висновком про те, що дитина може відвідувати ЗДО;
- висновку ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (далі – Висновок). Якщо у Висновку відсутня інформація про рівень підтримки дитини, вона зараховується до групи ЗДО відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (далі – Команда супроводу) за участю фахівців ІРЦ.
За наявності інвалідності в дитини до заяви додаються:
- копія медичного висновку, надана лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»;
- копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога)
Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП здійснюється відповідно до ІПР з урахуванням рекомендацій ІРЦ.
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття проводяться:
- працівниками дитячого садочку та додатково залученими фахівцями (практичний психолог, учитель-дефектолог, учитель-логопед);
- асистент вихователя забезпечує особистісно-орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку , адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП.
- у вигляді занять в індивідуальній або груповій формі (по двоє – шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей). Тривалість занять визначається відповідно до віку вихованців та виду діяльності й не враховується під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з ООП;
Переваги інклюзивного навчання
Для дітей з ООП:
- поліпшення когнітивного, моторного, мовленнєвого, соціального та емоційного розвитку дітей завдяки спілкуванню з однолітками.
- функціональне оволодіння вміннями та навичками.
- орієнтація на сильні якості та здібності дитини в процесі навчання.
- участь в громадському житті та налагодження дружніх стосунків з іншими дітьми.
Для інших дітей:
- формування толерантного ставлення та природного сприйняття людей з різними особливостями.
- налагодження та підтримка дружніх стосунків з людьми, що відрізняються від них.
- соціальне співробітництво з людьми, що мають відмінності від них.
- формування нестандартного підходу та винахідливості для досягнення спільного результату.
Для педагогів:
- краще розуміння індивідуальних особливостей дітей.
- оволодіння різноманітними педагогічними методиками для ефективної роботи з урахуванням індивідуальностей.
- наближення до дитячого сприйняття для кращого розуміння різних ситуацій, та формування цілісної картини.