Спеціальні групи – це окремі групи, які можна утворити в ЗДО та дошкільних підрозділах для здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами в спеціально створених умовах з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
У нашому закладі функціонує 6 спеціальних груп: 3 групи для дітей з порушенням мови, 2 групи для дітей з навчальними труднощами, 1 група для дітей із навчальними та соціоадаптаційними труднощами.
Основними завданнями спеціальної групи є:
- забезпечення здобуття дітьми дошкільної освіти з метою набуття результатів навчання та компетентностей, визначених державним стандартом дошкільної освіти, з урахуванням їхніх здібностей, нахилів, індивідуальних інтелектуальних, психічних і фізичних потреб та можливостей;
- створення умов, зокрема спеціального освітнього середовища, для здобуття освіти дітьми шляхом належного кадрового, матеріально-технічного забезпечення, забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості дітей;
- забезпечення здобуття дошкільної освіти дітьми за допомогою найбільш прийнятних для них форм, методів і засобів навчання та виховання, які максимально сприяють засвоєнню знань, умінь і навичок, а також використання в освітньому процесі української жестової мови, допоміжних засобів навчання, засобів альтернативної комунікації тощо;
- формування в дітей базових компетентностей і навичок, необхідних для подальшого здобуття початкової освіти;
- забезпечення розвитку творчих задатків, здібностей, талантів дітей та набуття ними соціального досвіду;
- зміцнення фізичного та психічного здоров’я дітей;
- активне залучення до освітнього процесу батьків (законних представників) дітей та надання їм консультацій;
- забезпечення системного психолого-педагогічного супроводу дітей;
- проведення корекційно-розвиткової роботи з дітьми відповідно до категорій (типів) їх особливих освітніх потреб (труднощів).
Переваги відвідування спеціальної групи:
- невелика наповнюваність груп;
- поліпшення когнітивного, моторного, мовленнєвого, соціального та емоційного розвитку дітей завдяки спілкуванню з одноліткам;.
- функціональне оволодіння вміннями та навичками;
- орієнтація на сильні якості та здібності дитини в процесі навчання та виховання;
- участь в громадському житті та налагодження дружніх стосунків з іншими дітьми;
- індивідуальний підхід: можливість адаптувати навчально-виховний процес до індивідуальних потреб кожної дитини;
- в однорідній групі діти почувають себе більш комфортно, що позитивно впливає на їхню мотивацію до навчання.
Для того, щоб дитина була зарахована або переведена в спеціальну групу батькам, або особам, що їх замінюють необхідно звернутись до інклюзивно-ресурсного центру для проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини. Після одержання рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру, щодо необхідності корекційного навчання в спеціальній групі, батькам необхідно звернутись до закладу дошкільної освіти.
До заяви про зарахування до закладу освіти додаються:
- висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданий інклюзивно-ресурсним центром, в якому зазначено категорію (тип) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендований рівень підтримки у закладі освіти, не нижче другого;
- копія індивідуальної програми розвитку, складеної у закладі освіти, в якому дитина здобувала дошкільну освіту (за наявності).
- копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданого лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я (за наявності);
- копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
У разі необхідності тривалість перебування в спеціальній групі може бути продовжено з урахуванням висновку інклюзивно-ресурсного центру.