Технологія інтегрованого навчання і виховання Б. Нікітіна
Нажаль сучасне навчання дітей дошкільного віку в закладах освіти передбачає розмежування по віку, складності, предметах. Дітей навчають мови, математики, логіки, грамоти, знайомлять з природою тощо, але таке навчання на жаль розвиває в дітях тільки одну рису характеристики дитини як особистості – виконавську. А більш складна і важлива для формування життєвих рис та як творчість після такого навчання залишаються на середньому, можливо на трохи вище середнього рівні. Коли потребують оновлення самого підходу до навчання та виховання, що викликане великою потребою держави у творчих нестандартних особистостях з жвавим розумом і різносторонньою освітою, на перший план виступає потреба в переходу системи освіти на широко планове навчання, тобто інтегроване. У кожній здоровій дитини можна знайти основи творчості і при вмілому підході до навчання та розвитку розвинути цю рису. Велику увагу інтеграції навчання з метою розвитку гармонійної особистості приділяв Б.П.Нікітін, російський педагог, науковець, автор широкого діапазону розвивальних ігор для дітей різного віку та різного рівня розвитку. Перші спроби використання ігор для інтегрованого навчання він проводив із власними дітьми, а вже згодом, дослідивши їх вплив на різні сторони розвитку вихованців, він поступово розширяв діапазон, ускладнював до рівня наукового відкриття.
Розвивальні ігри Б.Нікітіна основані на тому, що гра є основним видом діяльності дитини, а хороша гра, може бути не тільки цікавою, а й корисною з точки зору навчання та розвитку. Більшість ігор та іграшок цікавлять дитину тільки на етапі знайомства з нею, а через день – два дитина втрачає до них інтерес. Це пов’язано з тим, що іграшки та багато ігор мають одну сторону інтересу – ефект новизни, який швидко вичерпується і вже дитини покидає таку гру, або і зовсім ламає, намагаючись змінити її суть. Іграшки які не дають завдання для розуму, творчості, фантазії, напруження сил – це баласт, який осідає в коробках, шафах і т. д. Ігри інтегрованого характеру, які включають логічні завдання: сенсорні, мовленнєві, конструктивні, просторові, логічні тощо ігри у Б.Нікітіна об’єдналися в одну назву – розвивальні. Для них характерні особливості:
- кожна гра являє собою декілька об’єднаних спільною метою завдань, які необхідно вирішити з допомогою різних матеріалів, від кубиків до деталей із пластика, картону, металевих частин конструктора тощо;
- завдання задаються в різних формах – моделей, малюнка, схеми, креслення, письмової інструкції і т.д.;
- передача інформації іншим учасникам гри відбувається різним способами: мовленнєвими, у вигляді малюнків, готових частин виробу, схем і т.д.;
- результати виконаних завдань не представляються перед дитиною в абстрактній формі, вона може бачити, відчувати, змінювати, вносити поправки до готових результатів гри;
- кожна гра представлена в порядку наростання складності, введено широкий діапазон перешкод від доступних дітям 2-3 років до завдань для молодших школярів;
- поступове наростання складності заохочує дитину до постійного удосконалення, викликає інтерес протягом багатьох років, дозволяє дитині само розвиватися в різних напрямках;
- основна риса ігор навчання працювати самостійно, у групі, в парах, але без допомоги дорослих і вибирати гру за власними здібностями і бажаннями.
Одним із яскравих видів інтеграції завдань є гра «План і карта». Просторова орієнтація в ній органічно переплітається з математичними завданням: кількісна і порядкова лічба, форма, пропорції, поділ на частини, додавання та віднімання деталей. Складання самостійних карт розвиває логічні операції : аналіз синтез, групування, виділення зайвого, узагальнення. Ігри – плани з фішками і «ходилками» викликають необхідність знати цифри, букви, знати кольори, розвивають мовлення необхідність пояснювати та коментувати власні ходи, відстоювати свою правоту, що сприяє розвитку комунікативності, формує основні навички спілкування, тощо. Ігри з справжніми географічними картами розширюють можливості поєднання логічних, сенсорних, просторових завдань з потребою уміти читати, робити нові надписи, контролювати власні дії та дії товаришів. Крім того виробляється інтерес до невідомого, незвичного,бажання подорожувати, взнати якомога більше про нові країни та материки.
Неординарні ігри Нікітіна і типу «Котра година». Діти знайомляться з основними вимогами до розпорядку дня, до організації власного дозвілля і відпочинку, вже з 4-х років можливе навчання користуватися годинником, збагачується словник новими назвами – термінами, виховується організованість охайність у використанні часу.
Математика з іграми Нікітіна викладена автором в декількох посібниках, але крім ігор ним створена система математичних таблиць (таблиця сотні, таблиця крапочки, таблиця Піфагора) які придумані для знайомства дітей з додаванням, відніманням, множенням, числами сотні, дають уявлення про дроби. основа цих ігор – конструктор «зроби сам», дитині пропонується нескладна та цікава робота по сортуванню кіл по кольору, розмірам, виконання дій порівняння, узагальнення, вилучення зайвого, знайомить дітей з поняттями «однакові», «різні», такі ж», « не такі». «інші», проводити операції накладання, прикладання. Вилучення зайвого. Діти оволодівають умінням проводити математичні операції в умі, а згодом викладати їх числами, чи записувати самостійно.
Головне в творчості великого педагога і батька з великої букви, безкінечна любов до дітей, безкорисне бажання допомогти багатьом освоїтися в складному сучасному світі, зробити всіх дітей на світі більш інтелігентними, культурними, вихованими, інтелектуально розвиненими, творчими особистостями з великим кругозором і невичерпним бажанням вчитися, що і складає основу інтегративних процесів в його творінні.