Як зробити сімейне відвідування музею яскравою подією
Багато батьків охоче беруть із собою дітей на виставки в музеї, проте не всі можуть правильно організувати ці відвідування. Дорослі часто не знають, як спілкуватися з дітьми в музеї, про що можна там з ними поговорити. В результаті у дітей залишаються дуже розпливчасті враження від відвідування музеїв та спілкування з шедеврами мистецтва не робить великого впливу на їх художній розвиток.
Підготовка до відвідування музею
Перший прихід в музей повинен стати подією у житті дитини. Тому небажано поєднувати його з іншими значимими подіями – наприклад, з початком навчання в школі, з поверненням з літнього табору або з дачі і т.п. Краще, щоб “відкриття” музею дитиною відбулося на тлі відносно рівного плину життя. Тоді у свідомості дитини можуть відобразитися образи видатних творів, які займуть центральне місце в системах розуміння мистецтва і тим самим будуть визначати подальший художній розвиток дитини.
Бажано заздалегідь попередити дитину про підготовку до відвідування. Добре показати йому одну-дві репродукції з тих картин, які ви плануєте подивитися в музеї. При цьому треба обов’язково пояснити, що репродукція набагато менше оригіналу, менш яскрава і виразна. Нехай ваша дитина запросить когось із друзів. Дуже важливо, щоб він міг піти в музей саме зі своїми друзями, а не з вашими. Дитині треба мати можливість поділитися враженнями з людиною, у відношенні якого він передбачає рівні права на оцінку твору. Йому простіше висловити свою думку дитині, ніж дорослому. Дитина і розуміє однолітка краще.
Особливості першого відвідування музею
Слід пам’ятати, що в музеї крім картин і скульптур є безліч інших речей, які привертають увагу маленьких відвідувачів: великі сходи, величезні зали, незвичайний інтер’єр . Та й сама обстановка незвична для дітей: люди ходять обережно, про щось тихо перемовляються. Як тут вести себе – незрозуміло. Тому добре так скласти план відвідування, щоб діти могли поступово освоювати простір музею.
Треба дати дітям посидіти на диванах (якщо, звичайно, дозволяється правилами музею), оглянути сходи, стіни і люстри, подивитися на роботу касирів. Нехай дитина сама подасть квитки контролерові, подивиться у вікно на вулицю. Без всього цього маленькому відвідувачеві музею буде важко зосередитися на сприйнятті картин – він буде постійно відволікатися. Іноді ці враження можуть виявитися самими головними для дитини.
У спогадах дорослої людини ставлення до мистецтва пов’язане із самою ситуацією першого відвідування музею. Участь близьких людей було у цій події надзвичайно важливим. Багато людей, напевно, можуть пригадати подібні випадки зі свого життя. Такі щасливі події становлять невід’ємну частину структур свідомості, які забезпечують розуміння людиною мистецтва.
Друге відвідування музею
Його краще організувати тижнів через два, поки ще свіжі перші враження. Почати екскурсію добре з вже знайомого дітям залу. Але завдання треба дати іншу. Можна, стоячи в центрі залу, попросити дітей визначити, які картини, на їхню думку, можуть належати одному художнику? Якщо діти дадуть відповідь правильно, то можна попросити їх пояснити, як вони здогадалися. Відповіді можуть бути самі різні. Дорослому треба підтримувати насамперед вказівки на загальний підхід художника до живопису, на спільність художніх задач, які вирішував майстер. Звичайно, при цьому треба вибрати відповідний зал музею. Наприклад, у Державній Третьяковській галереї діти легко визначають спільність портретів селянок, створених А.Є. Архиповим (1862-1930). Вони зазвичай відзначають, що в його картинах яскраві соковиті фарби, настрій веселий, все строкате, ошатне. Це, безумовно, відображає і особливості творчого методу художника.
У дітей виникає безліч питань про те, як домагається художник того чи іншого ефекту. Для кваліфікованого відповіді, звичайно, потрібно добре знати мистецтво. Якщо вам важко дати відповідь, то можна “повернути” дитині його запитання: “А як ти сам думаєш?” Нехай дитина поміркує у картини.
Після відвідування музею
При правильній організації екскурсії у дітей надовго залишаються в пам’яті враження від музею. Але й вони з часом затухають. Тому корисно підтримувати інтерес вашої дитини до художнім музеям в періоди між екскурсіями. Величезну роль у цій справі можуть зіграти книги по мистецтву.
Якщо вдома дитина захоче щось намалювати по своїм враженням від музею, то треба всіляко підтримати його в цьому починанні. Як правило, це будуть наївні спроби відтворення сюжету або форми окремих творів. Але тим самим може встановитися дуже важлива для дітей цього віку зв’язок сприйняття мистецтва з їх образотворчою діяльністю.