Види музичної діяльності
Розглянемо педагогічні умови, які найбільш сприятливі для кожного з означених видів музичної діяльності.
СПІВИ
Лише позитивні емоції викликають у дитини бажання співати. Важливо правильно вибрати пісню. При цьому необхідно враховувати кілька моментів:
- активний словниковий запас дітей,
- їхні фізичні дані,
- музичний досвід,
- емоційний стан.
- пісня має бути зрозумілою дітям, цікавою за змістом, з приємною мелодією, коротким текстом, легкими для вимови словами.
СЛУХАННЯ МУЗИКИ
Діти мають слухати гарну музику, що:
- сприяє радісному настроєві,
- оптимістично налаштовує,
- збагачує життєвими враженнями,
- запрошує до активних дій,
- закладає основи художнього смаку не лише на музичних заняттях, а й поза ними.
Інструментальні п’єси та пісні у виконанні дорослих і дітей розвивають музичні здібності. Особливого значення набуває використання педагогом знайомих мелодій у поєднанні з новими.
Бажано пропонувати дітям для прослуховування мелодії, що їх виконують на різних інструментах.
Корисно інтегрувати прослуховування музики з читанням літературного матеріалу, розгляданням малюнків, різними іграми та розвагами.
МУЗИЧНІ РУХИ
Старші дошкільники спроможні не лише відтворювати показані їм дорослими рухи під певну музику, а й пропонувати інші, музично обґрунтовані й доцільні.
Важливо надавати їм можливість вправлятися у цьому вмінні, діставати від таких вправ задоволення.
Можна варіювати інструкцію, пропонуючи дітям виконувати рухи точно, чітко, по-своєму. Треба створювати умови для прояву дітьми вміння урізноманітнювати свої музичні рухи, ходити, бігати, стрибати.
ТАНОЧКИ
Рухи під веселу музику дають дітям задоволення, допомагають їм поступово розрізняти дво- і тричастинну форми музики. У таночках діти мають вправлятися у таких рухах:
- плесканні у долоні,
- хлопанні по колінах,
- притупуванні ногами,
- погойдуванні на двох ногах,
- біганні на носочках,
- стуканні підборами,
- почерговому виставлянні ніг,
- кружлянні,
- виконанні “пружинки”,
- обертанні корпуса вправо-вліво,
- триманні рук на поясі, їх розведенні тощо.
МУЗИЧНІ ІГРИ
Музична гра – кульмінація, емоційна вершина музичного заняття. Важливо не позбавляти малюків цієї радості, не обмежувати можливості кожної дитини побути у головній ролі. Якщо дошкільники активні, не намагаються усунутися від участі у грі, це свідчить про їхній психологічний комфорт, відчуття повноти життя, фізичного та емоційного добробуту. Важливо, щоб солістом був не лише дорослий, а й діти – учасники гри.
ДИТЯЧІ СВЯТКОВІ РАНКИ
Завдання педагога – подбати про те, щоб святкові ранки були справжніми святами для дітей, а не концертами для дорослих або звітом для перевіряючих.
Основою дитячого ранку має бути гра — веселе, захопливе дійство, а не жорстко регламентована, організована й унормована дорослим діяльність.
Не варто переобтяжувати святкову програму віршами й колективними танцями, доцільно передбачити можливість вільної музичної діяльності.