Організація експериментально-дослідницької діяльності дітей
Експериментально-дослідницька діяльність сприяє формуванню у дітей пізнавального інтересу, розвиває спостережливість, розумову діяльність. На думку М.Подд’якова. у експериментально-дослідницькій діяльності дитина виступає як своєрідний дослідник, який самостійно впливає різними способами на навколишні явища і предмети для ефективнішого їх пізнання і освоєння.
Під час експериментальної діяльності створюються ситуації, які дитина вирішує за допомогою досліду і, аналізуючи,робить висновок, самостійно пізнаючи той або інший закон чи явище. Головне завдання дошкільного закладу – підтримати і розвинути у дитини інтерес до досліджень, відкриттів, створити необхідні для цього умови.
Методичні рекомендації щодо проведення занять із використанням експериментування зустрічаються в роботах різних авторів: М.Подд’якова, Ф.Сохиної, С.Миколаєвом та ін. Вони пропонують організувати роботу так, щоб діти могли повторити дослід, який показав дорослий, могли спостерігати, відповісти на запитання, використовуючи результат дослідів. За такої форми організації діяльності дитина оволодіває експериментуванням як видом діяльності, і ті дії мають репродуктивний характер. Експериментування не стає самоцінною діяльністю, оскільки виникає за ініціативи дорослого. Для того, щоб експериментування стало провідним видом діяльності, воно має виникати за ініціативи самої дитини.
За сучасними програмами, мета виховання і навчання дітей полягає в систематизації, поглибленні, узагальненні особистого досвіду дитини; в освоєнні нових складних способів пізнавальної діяльності; в усвідомленні зв’язків і залежностей, які приховані від дітей і вимагають для освоєння спеціальних умов і управління з боку педагога. Обов’язковим елементом життя дошкільників є участь у вирішенні проблемних ситуацій, проведенні елементарних дослідів, експериментуванні, виготовленні моделей.
Експеримент, який самостійно проводить дитина, дає змогу їй створити модель явища й узагальнити отримані дієвим шляхом результати, порівняти їх, класифікувати і зробити висновки щодо значення цих явищ для людини і самої себе. Для дошкільників експериментування нарівні з грою є провідним видом діяльності.
СТРУКТУРА ЕКСПЕРИМЕНТУВАННЯ
Мета: розвивати уміння дитини взаємодіяти з досліджуваними об’єктами як засобами пізнання навколишнього світу у «лабораторних» умовах.
Завдання:
1) розвиток розумових процесів;
2) розвиток розумових операцій;
3) освоєння методів пізнання;
4) розвиток причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст: інформація про об’єкти та явища, предмети.
Мотив: пізнавальні потреби та пізнавальний інтерес, в основі яких лежить орієнтовний рефлекс «Що це?», «Що таке?». У старшому віці пізнавальний інтерес має спрямованість: «Дізнатися – навчитися – пізнати».
Засоби: мовлення, пошукові дії.
Форми: елементарно-пошукова діяльність, досліди, експерименти.
Умови: поступове ускладнення, організація умов для самостійної і навчальної діяльності, використання проблемних ситуацій.
Результат: досвід самостійної діяльності та дослідницької роботи, нові знання і уміння, складові психічних новоутворень.
ПОСЛІДОВНІСТЬ ЕКСПЕРЕМЕНТУВАННЯ
• Проблемна ситуація.
• Цілепокладання.
• Висунення гіпотез.
• Перевірка припущення.
• Якщо припущення підтвердилося: формулювання висновків (як вийшло).
• Якщо припущення не підтвердилося: виникнення нової гіпотези, реалізація її у дії, підтвердження нової гіпотези, формулювання висновків (як вийшло).
Під час експериментування дитині потрібно відповісти на такі запитання:
• Як я це роблю?
• Чому я це роблю саме так, а не інакше?
• Навіщо я це роблю, про що хочу дізнатися, що зрештою вийшло.
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ- ЕКСПЕРЕМЕНТУВАННЯ
Постановка дослідницького завдання у вигляді того або іншого варіанта проблемної ситуації.
Уточнення правил безпеки життєдіяльності під час експериментування.
Уточнення плану дослідження.
Вибір обладнання, самостійне його розміщення дітьми в зоні дослідження.
Розподіл дітей на підгрупи, вибір ведучих, які допомагають організувати однолітків й коментують хід і результати спільної діяльності у підгрупах.
Аналіз та узагальнення отриманих дітьми результатів експериментування.
ЗМІСТ КУТОЧКІВ ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Завдання: розвиток первинних природничо-наукових уявлень, спостережливості, допитливості, активності, розумових операцій (аналіз, порівняння, узагальнення, класифікація, спостереження); формування навичок комплексного обстеження предметів і явищ.
У куточку експериментальної діяльності (міні-лабораторія, центр науки) мають бути виокремлені місця для:
1) постійної виставки, де облаштовують музей, різні колекції експонатів, рідкісні предмети (мушлі, камені, кристали, пір’я тощо);
2) приладів;
3) зберігання матеріалів (природного, покидькового);
4) проведення дослідів;
5) неструктурованих матеріалів (пісок, вода, тирса, пінопласт тощо).