Казка на музичному занятті
Музична діяльність дітей дошкільного віку – це різні способи й засоби пізнання дітьми музичного мистецтва (а через нього – довкілля й самого
себе), за допомогою яких здійснюється і загальний розвиток.
У процесі організації навчання дітей дошкільного віку значну роль відіграє постійна підтримка дитячої уваги, оптимальний режим зміни видів музичної діяльності, активізація пошукової діяльності малят, в ході якої відбувається розвиток образного мислення, формування музичних нахилів, здібностей, природної та музичної пам’яті. Музична пам’ять, зберігаючи і накопичуючи музичний матеріал, впливає на формування дитячого музичного сприйняття та індивідуального музично-художнього смаку, розвиває інтелект.
В своїй роботі, я опираюсь на два види музичної діяльності. Перший пов’язаний із залученням дітей до мистецтва музики. Це слухання класичної і сучасної музики, заучування пісень, танців, оволодіння елементарними навичками гри на музичних інструментах. Про те цей вид діяльності вимагає певного рівня розвитку музичних здібностей. І другий вид музичної діяльності пов’язаний з грою і художньою літературою, тобто це різного роду музичні ігри, змістом яких є казки, оповідання, потішки, вірші : ігри драматизації у музичному супроводі, народні хороводні ігри із співом, діалогами, рухами, театралізовані вистави за казками, розігрування народних пісень під музику.
Загально відомо, що саме казка – це найулюбленіша і найдоступніша форма навчання дошкільнят, бо саме їм притаманне образне мислення, а значить доцільно в практиці роботи поєднувати різні види музичної діяльності казково-ігровими сюжетами. Казки дітям дуже подобаються, з них вони черпають багато нового.
Казка в поєднанні з музичною діяльністю збагачує духовний світ дитини, впливає на розвиток її творчих здібностей.
Народна казка, яку переповідає вихователь, стане цікавішою й зрозумілішою дітям завдяки музиці. Персонажі оживуть, набудуть нових рис, втілившись у чудові музичні образи, створені видатними українськими композиторами. Яскраві, доступні мелодії, близькі до фольклорних, органічно зливаються з текстом казки. На заняттях зі слухання музики я інколи розповідаю її сама демонструючи ілюстрації, розігруючи сюжет за допомогою ляльок, театральних дійств, або ж залучаю до цього дорослих, дітей, які здатні відтворити музичні характеристики героїв.
Крім того на кожному музичному занятті використовую музично-дидактичні ігри за сюжетами казок. Це ігри пізнавального характеру, спрямовані на збагачення і закріплення знань, пов’язаних з музичною діяльністю, активізацією в словнику дітей назв жанрів музичних творів, музичних інструментів, нот і т.д.
Побудову музичних занять прагну урізноманітнювати, бо одинакові за структурою заняття перестають захоплювати дітей.
На заняттях намагаюсь не тільки навчати дітей правильно співати, рухатися, грати, а й розвиваю у них вміння емоційно відкликатися на музику, творчо ставитися до виконання завдань, діяти активно та ініціативно.
В заняттях з цікавим, захоплюючим ігровим сюжетом більше проявляються здібності дошкільнят. Напевне тому діти приходять на музичні заняття з радістю, чекають їх, діляться вдома своїми враженнями, граючись зображують все те, що відбувається на них.
Музичні враження дітей збагачуються на святах, концертах, розвагах. Музика покращує настрій, створює емоційну обстановку, додає дітям багато радості. Тому сценарії свят, розваг намагаюсь складати так, щоб вони були цікаві і доступні дітям. Щоб в них мали змогу брати участь всі дошкільнята, не залежно від рівня їх обдарованості та музичних здібностей. Адже кожна без виключення дитина обдарована, має певні здібності, треба тільки придивитися.
В своїй роботі намагаюся співпрацювати з вихователями. Обговорюю з ними музичний репертуар, сюжети майбутніх сценаріїв свят, розваг, музично-театральних вистав.
Разом з вихователями надаємо консультації, поради, рекомендації батькам щодо розвитку творчих та музичних здібностей дошкільнят.
Побачивши не підкупний інтерес дітей до розігрування казок, потішок, віршів я вирішила організувати роботу гуртка «Театр – дітям» для середнього та старшого дошкільного віку. Для початку окреслила головні завдання:
- Навчати дітей виконувати дії в ролях з ляльковими персонажами (сюжетами і образними іграшками , пальчиковими , плакатними фігурками і т.д.) ;
- Вести діалог , монолог та пояснення від автора;
- Виконувати знайомі пісні від персонажа , їх інсценізувати , пританцьовувати .
- Формувати гуманні взаємини , викликати в дітей вміння співчувати , співпереживати , радіти спільним результатам .
- Розвивати пізнавальну активність дітей , художній смак , творчі та декламаційні здібності , пам’ять , дикцію , риторику , виразність мови , здатність до перевтілення , увагу , уяву , фантазію , виразність емоцій та міміки , пластичність рухів .
- Виховувати любов до театрального мистецтва , музики бажання приносити людям радість .
- Розвивати у дітей художній смак , акторські здібності , пам’ять , дикцію виразність мовлення .
Для реалізації намічених завдань склала план роботи гуртка, підібрала репертуар, виготовила і придбала ляльки, іграшки, атрибути, декорації тощо.
Діти з нетерпінням чекають кожного заняття, адже головні ролі в нашому театрі виконують саме вони. З розученими сценками вихованці гуртка виступають на музичних святах, розвагах перед батьками та однолітками.
Музика та казка збагачує духовний світ дитини, впливає на розвиток її творчих здібностей, формує моральні якості. Кожен педагог по-своєму залучає дітей до світу прекрасного.
А на завершення хочу сказати, :
- Немає нездібних – є ті, хто опановує по – іншому!
- Немає імпульсивних – є безпосередні!
- Немає повільних – є розважливі!
- Немає ледачих – є розслаблені!
- Немає боязких – є обережні!
- Немає гіперактивних – є енергійні!
- Немає незрілих – є ті, які розквітають пізно!
- Немає дратівливих – є чутливі!
- Немає впертих – є наполегливі!