Методичні вказівки з конструювання в середній групі
В середній групі перед вихователем ставляться такі завдання з розділу «Конструювання»:
Під час роботи з папером:
- ознайомити дітей з новим видом матеріалу (папером), з його властивостями й особливостями;
- навчити робити іграшки, згинаючи аркуш паперу квадратної і прямокутної форми навпіл, суміщаючи сторони й кути, чітко прогладжуючи згини;
- вчити акуратно наклеювати додаткові деталі.
Під час роботи з природним матеріалом:
- ознайомити дітей з новим конструктивним матеріалом — природним, показати його багаті можливості й доцільність використання в різних виробах;
- учити виготовляти саморобки з природного матеріалу, використовуючи для з’єднання частин і деталей пластилін.
Під час роботи з викидним матеріалом:
- ознайомити дітей з новим конструктивним матеріалом (викидним);
- учити створювати виразні образи, поєднуючи між собою різні матеріали.
Розглянемо перелік іграшок-саморобок, які можна виготовити з дітьми, виконуючи програмні завдання.
«Курінь»
Прямокутний аркуш (15*22 см) і смужку (3*10 см) кольорового паперу скласти навпіл, суміщаючи сторони й кути, добре прогладжуючи згини. Розрізати смужку по лінії згину й наклеїти здобуті прямокутники (вікна) на курінь.
«Поросятко»
Виліпити з пластиліну ніжки, вуха, п’ятачок, хвостик і наклеїти на порожнє яйце.
«Жучок»
Виліпити з пластиліну ніжки, голову й прикріпити до половинки волоського горіха.
«Сонечко»
Накласти кільце з пластиліну на краї половинки волоського горіха. Викласти навкруги летючки клена й притиснути другою половинкою горіха, яка теж обліплена по краях пластиліном.
«Прапорці для прикрашання ділянки»
Скласти дві смужки (5*24 см) навпіл, суміщаючи сторони й кути, добре прогладжуючи згини, розрізати їх по лінії згину. Потім скласти здобуті чотири смужки навпіл і в розгорнутому вигляді розмістити їх на нитці на однаковій відстані один від одного, пропускаючи нитку по лінії згину. На кожній смужці нижню половинку змастити клеєм, а верхню накласти на неї так, щоб сумістилися кутки і сторони, а нитка залишилася усередині і рівно йшла по лінії згину. Прикрасити прапорці візерунками з готових геометричних фігур.
«Будиночок»
Прямокутні аркуші паперу для стін (14*22 см) і для даху (15*8 см), дві смужки блакитного паперу для вікон (3*8 см) скласти навпіл, суміщаючи сторони і кути, чітко прогладжуючи згини. Промастити клеєм лінію згину на даху і наклеїти її на прямокутний аркуш паперу, заготовлений для 4 стін. Смужки блакитного паперу (вікна) розрізати по лінії згину і наклеїти на стіни будинку на одному рівні. Двері наклеїти з раніше вирізаного вихователем прямокутника (3*5 см). На дах наклеїти трубу.
«Записна книжка»
Один аркуш цупкого кольорового паперу і 3 – 4 аркуші білого паперу (14*20 см) скласти навпіл, суміщаючи сторони і кути, добре прогладжуючи згини. Вкласти аркуші один в другий, пробити дироколом (робить вихователь) отвори, закріпити шнуром. Прикрасити виріб аплікацією із деталей, заготовлених вихователем.
«Вітальна листівка»
Один аркуш цупкого кольорового паперу (15*21 см) або (10*30 см) скласти навпіл і наклеїти аплікацію з готових деталей.
«Машинка іграшка»
Аркуші цупкого паперу (13*22) для основи і мотора (22*11), для кабіни і кузова скласти навпіл. Промастити кузов клеєм, наклеїти на основу, колеса — на орієнтовні лінії. Вікна (3*2 см) наклеїти на кабіну. Прикрасити аплікацією з деталей, заготовлених вихователем.
«Вантажна машина»
Аркуші паперу (17*11 см) для основи і мотора (5*22 см), для кабіни і кузова скласти навпіл, суміщаючи сторони і кути, добре прогладжуючи згини. Промастити кабіну клеєм і наклеїти на основу: Колеса (діаметр 4 см) наклеїти на орієнтовні крапки, вікна — на кабіну. Прикрасити аплікацією з деталей, заготовлених вихователем.
«Шапочка»
Скласти 6—8 великих листків разом і зв’язати їхні стебла мотузкою або травинкою. Зробити каркас із трави (кільце за розміром голови). Проколоти гілочкою кожний листок у двох місцях його основної жилки і травинками прикріпити їх до каркасу. Прикрасити шапочку квітами.
«Гірлянда з листя»
Накласти нижній кінчик листочка на верхівку другого листочка й закріпити (проколоти сосновою голкою). Можна нанизати листочки на однаковій відстані один від одного на довгу нитку або травинку, проколюючи їх сосновими голками. Скріпити маленькі гірлянди в одну спільну велику гірлянду для прикрашання ділянки.
«Човник»
Підібрати велику шкаралупу волоського горіха, вставити неї щоглу (гілочку 8—10 см) і закріпити пластиліном. Натягнути на щоглу вітрило протягнути через щоглу листок або берест, проколотий у двох місцях. Наклеїти прапорець із червоного листочка (дикого винограду, чорноплідної горобини).
«Їжак»
Підібрати велику ялинову шишку з розкритими лусочками, підліпити до неї голівку і лапи з пластиліну. Вставити в шишку між лусками соснову гілку. Вуха зробити з гарбузового насіння, закріпивши його між лусками шишки, і очі – з ягід горобини.
Оскільки навчання дітей конструювання з паперу і природного матеріалу почнеться тільки в середній групі, основними прийомами, які застосовуються на заняттях, є зразок і пояснення вихователя. Пояснення має бути чітким і лаконічним. У міру того, як діти оволодіють прийомами роботи, вихователь, використовуючи зразок, може зменшити кількість пояснень, спираючись на досвід дітей.
У тих випадках, коли дітям дається досить складна конструкція, яка вимагає і них цілого ряду дій: складання, розрізування, склеювання, вихователю слід докладно пояснити й показати послідовність роботи над виробом.
У кінці року, коли діти вже матимуть досвід роботи з даним матеріалом, вихователь організовує заняття за задумом, забезпечивши відбір дітьми потрібного матеріалу.
Наводимо орієнтовні конспекти занять з конструювання.
«Намет» (з паперу)
Програмний зміст. Ознайомити дітей з новим конструктивним матеріалом — папером і його властивостями. Вчити ділити аркуш навпіл, суміщаючи сторони кути, добре прогладжуючи згини. Вчити рівно різати папір по лінії згину, акуратно наклеювати додаткові деталі.
Матеріал. аркуш кольорового паперу розміром 15X21 см, смужка блакитного перу розміром 3X8 см з розрахунку на кожну дитину.
Хід заняття. На початку заняття вихователь демонструє кілька іграшок-саморобок, виготовлених дітьми старших груп, і пояснює, що всі ці вироби зроблені паперу. Пропонує роздивитися і назвати їх, говорить, що з цього матеріалу можна збити ще багато різних іграшок, складаючи, розрізаючи і склеюючи папір. Далі вихователь каже, що сьогодні вони робитимуть намети. Показує зразки і пояснює, як треба ділити аркуш паперу навпіл так, щоб куточок «зустрівся» з куточком, сторона лягла на сторону. Звертає увагу дітей на те, як прогладжувати лінію згину. У процесі заняття вихователь стежить, щоб усі діти складали папір акуратно, чітко робили згини, згинали аркуш паперу від себе, за призначенням використовували приладдя при наклеюванні. Коли необхідно, подає індивідуальну допомогу. В кінці заняття педагог пропонує дітям поставити вироби на свій стіл, роздивитись їх і відзначити найкращі. Після цього вихователь аналізує кращі роботи, підкреслює, що саме у робі зроблено добре (рівно складено аркуш, чітко відпрацьовано згини, акуратно зрізано смужку й наклеєно вікна тощо). Вихователь дозволяє взяти намет із собою на прогулянку.
«Човник» (із природного матеріалу)
Програмний зміст. Продовжувати вчити працювати з природним матеріалом, знайомити з його властивостями. Вчити підбирати матеріал відповідно до завдання, скріплювати деталі пластиліном. Розвивати творче мислення, кмітливість, окомір, чіткість рухів пальців руки.
Матеріал. шкаралупа волоського горіха, гілочки, листя, пластилін.
Хід заняття. Вихователь показує свій зразок, пропонує роздивитись його, звати й розповісти, з чого зроблено цей виріб (з якого природного матеріалу), як і чим скріплено деталі. Далі педагог узагальнює й уточнює відповіді дітей: «Човник зроблений із шкарлупи волоського горіха, вітрило — з листочка, щогла — з гілочки. Вітрило кріпиться до щогли дуже просто — на листочку зроблено два отвори і в них просмикнуто гілочку. Щоглу з вітрилом прикріплено до човника пластиліном».
Під час заняття вихователь тримає в полі зору всіх дітей, своєчасно допомагає тим, які натрапляють на труднощі, стежить, щоб діти працювали в потрібному темпі,самостійно додержували послідовності в роботі над вибором,заохочує прояви творчості у дітей. У кінці роботи всі вироби виставляються на стіл,діти аналізують їх,тактовно вказуючи на недоліки в роботах. Педагог створює реальну можливість виправити помилки у вільний час, заохочує ігри дітей з іграшками-саморобками.