Планування експериментально – дослідницької роботи в старшій групі
Роботу з дітьми цього віку спрямовано на уточнення всього спектра властивостей та ознак об’єктів і предметів навколишнього світу, взаємозв’язку і взаємозалежності об’єктів і явищ.
Основні завдання, що їх розв’язує педагог під час організації експериментально-дослідницької діяльності дітей:
1) активне використання результатів дослідження у практичній (побутовій, ігровій) діяльності (Як швидше побудувати міцний будинок для ляльок?);
2) класифікація на основі порівняння за: довжиною (панчохи – шкарпетки), формою (шарф – хустка – косинка), кольором/орнаментом (чашки: одно-і різноколірні), матеріалом (плаття шовкове – шерстяне), фактурою (гра «Хто назве більше якостей і властивостей?»).
Основний зміст досліджень, що його проводять діти, передбачає формування в них уявлень про:
- матеріали (тканина, папір, скло, фарфор, пластик, метал, кераміка, поролон);
- природні явища (явища погоди, кругообіг води в природі, рух сонця, снігопад) і час (доба, день – ніч, місяць, сезон, рік);
- агрегатні стани води (вода – основа життя; як утворюється град, сніг, крига, паморозь, туман, роса, веселка);
- світ рослин (ознаки овочів і фруктів, їх форма, колір, смак, запах; порівняння гілок рослин – колір, форма, розташування бруньок та листя; порівняння квітів та інших рослин);
- світ речей (родові та видові ознаки – транспорт вантажний, пасажирський, морський, залізничний тощо);
- геометричні еталони (овал, ромб, трапеція, призма, конус, куля).
Під час експериментування збагачується словник дітей словами, що позначають властивості об’єктів і явищ. Окрім того, дітей ознайомлюють із походженням слів, омонімами, багатозначністю слова (ключ), синонімами (гарний, чарівний, чудовий), антонімами (легкий – важкий), а також фразеологізмами (кінь у яблуках).