Взаємодія вчителя-логопеда, вихователя і батьків — запорука успішної корекційної роботи з дітьми, які мають вади мовлення
Вади звуковимови з проявами недорозвинення фонематичного сприймання найбільш поширені у дошкільників. Якщо ці вади не пов’язані з вадами слуху, з тяжким недорозвиненням у дитини лексичної та граматичної систем, їх визначають як дислалію або ФФНМ (фонетико-фонематичний недорозвиток мовлення).
Такі дефекти спричинені функціональною незрілістю мовленнєво-рухового аналізатора і недостатнім слуховим контролем власного мовлення, а також анатомо-фізіологічними дефектами мовленнєвого апарату. При цьому спостерігається неправильна вимова звуків, порушення мовленнєвого дихання. Зазвичай ці порушення супроводжуються відхиленнями у формуванні фонематичних функцій (фонематичного сприймання, уявлень, звукового аналізу).
Для подолання мовленнєвих вад корекційно-педагогічна роботаспрямована в таких напрямах:
1.Підготовка артикуляційного апарату до формування артикуляційних укладів:
- корекція мовленнєвого дихання і голосу;
- розвиток артикуляційних рухів та певних особливостей якості цихрухів — їх сили, точності, координованостї, синхронності;
- розвиток кінестетичних відчуттів.
2.Корекція дефектів звуковимови:
- постановка звуків та їх автоматизація;
- диференціація звуків;
- розвиток самоконтролю;
- формування активного самостійного спілкування.
- Корекція фонематичного розвитку:
- формування звукових образів слів;
- розвиток фонематичного аналізу.
- Удосконалення навичок граматично правильного мовлення:
- диференціація предметно-синтаксичного значення граматичних морфем;
- формування навички їх практичного виокремлення;
- формування спрямованості уваги на граматичне оформлення мовлення;
- формування уміння вживати різні типи синтаксичних конструкцій речення;
- розвиток трансформаційних синтаксичних операцій.
5. Розвиток активної пізнавальної діяльності, невербального мислення, пам’яті, уваги, зорового гнозису.
Процес корекційної роботи має коригуючий і розвивальний характер. Удосконалюється усне мовлення дітей, та інтелектуальний розвиток, використовється система фонетичних та мовленнєвих вправ. Діти, виконуючи вправи, практично засвоюють чітку звуковимову, лексику та граматику.
Корекційно-педагогічна робота будується в ігровій формі за принципом «від простого до складного» і спрямовуємо на позитивний результат.